12. 9. 10

Exit through the gift shop (2010) ****(pa pol)


Toliko vprašanj in teorij se mi najprej porodi v glavi, še niti pet minut ne po ogledu enega najbolj pričakovanih neodvisnih filmov leta.
Film v bistvu ni o odličnem grafiti/restavratorju Banksyu temveč o osebku z imenom Terry Guetta (Mr. Brainwash). No, pa saj Banksy že v uvodu nakaže, da film pravzaprav ne bo o njem, toda o...
z uvodom odlično vpeljana zgodba v začetke street arta ne zgolj v obljubljeni deželi, toda pravzaprav iz tam kjer se je, vse skupaj bolj intenzivno začelo. Parizu. Terry (obsesivni snemalni navdušenec) po naključju spozna Spaceinvaderja, ki ceoten Pariz zaznamuje s temi retro figurami. S skupnim odhodm v London ter iz tam v LA, se zgodba prične. Terry (takrat še Terry) kolaborira z vsemi mogočimi imeni velemestnih podzemelj, ki nekaj pomenijo v street artu. Toda nikakor ne more do diamanta tega posla Banksya. Po srečnem naključju (večkrat se izkaže da ima Terry veliko več sreče kot pameti, kar daje slutiti na nakaj povsem drugega, a o tem malce kasneje), mu ga vendarle uspe spoznati in to celo v LosAngelesu. Terry kot oboževalec in snemalni obsedenec Banksyu od takrat dalje sledi na vsakem koraku, več, celo on je tisti, ki ga intenzivneje vpelje v mesto angelov.
Odločilen trenutek v filmu se zgodi ob razstavi Banksya, kjer ne prisostujejo zgolj pop/grafiti art navdušenci toda domala celotna smetana, ki nekaj velja v LA in Londonu.
Ker je Banksy preobremenjen s postučinkom razstave, predlaga Terryju naj iz vseh njegovih posnetkov pripravi statement, ki bo ovrgel oz prikazal stvari iz njene organske plati.
Kmalu tedaj pa Terry "preraste" v G. pralca možganov. Od tu naprej sta možni, po mojem mnenju dve interpretaciji filma. Ali je bil Mr.Brainwash odlično tempirana oportunistična bomba, ki je samo čakala pravi trenutek, da diskreditira, do fundamenta izniči vsakršen vpliv, pomen in trud praktično vsakega streetartista planeta, ali zgolj odlična manipulacijska zanka, ki je plod tako Terryja kot Banksya. O nobeni nisem povsem prepričan, toda vseeno je tehtnica bolj na strani prve uteži.(Banksy: "I always used to encourage everybody to make art, i used to think everybody should do it. I dont really do that so much anymore.")
Film, na določene trenutke navdahne s tolikšno mero spoštovanja do teh umetnikov, da je že skoraj neverjetno. Z avtentičnimi filmskimi posnetki trenutkov, predvsem Banksya (zid v Gazi, kjer te slike, ki jih sproducra sredi belega dne pustijo brez sape in s marsikatero dvignjeno telesno dlako), resnično daje močan pečat tej veji umetnosti, predvsem nejni preteklosti. Ampak, vprašanje je, je to res tista pot, ki so jo tovrstna umetnost zasluži oz želi?!
ETTGS vseeno pusti malce grenkega priokusa oportunističnih wannabe artistov. Malce. Ali pa je vse zgolj prefinjena fenomenalno dodelana filmska manipulacija, kjer glavni akter ne nosi svojega imena brez razloga Mr.Brainwash!

Ni komentarjev:

Objavite komentar